دارویی که وظیفه ی مضاعف در درمان دیابت دارد

16 نوامبر 2021- محققان دانشگاه Yale، یک داروی خوراکی برای درمان دیابت تولید کرده‌اند که سطح انسولین را کنترل می‌کند و به طور همزمان اثرات التهابی بیماری را معکوس می‌نماید.

نتایج این تحقیق اخیراً در Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

این دارو که توسط دکتر Tarek Fahmy، دانشیار مهندسی زیست پزشکی ساخته شده است، دو مزیت مهم نسبت به درمان استاندارد دیابت دارد. از آنجایی که می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد، پایبندی به مصرف آن توسط بیماران بسیار بیشتر است. همچنین به سه مشکل اصلی دیابت به طور همزمان رسیدگی می کند: به کنترل فوری سطح قند خون، بازیابی عملکرد پانکراس و ایجاد مجدد ایمنی طبیعی در محیط پانکراس کمک می کند.

دکتر فهمی می‌گوید: آنچه مرا در این مورد هیجان‌زده می‌کند این است که این یک رویکرد دو جانبه است: هم متابولیسم طبیعی را تسهیل می کند و هم نقص های ایمنی را در طولانی مدت اصلاح می کند.

او خاطرنشان کرد که همه اینها در داخل یک نانوحامل متشکل از موادی که بدن خودمان می سازد - اسیدهای صفراوی - انجام می شود که به این معنی است که حامل خود اثرات درمانی دارد که با عامل بارگذاری شده برای بازگرداندن متابولیسم طبیعی در کوتاه مدت و بازیابی صلاحیت ایمنی در بلند مدت کار می کند.

او گفت: این رویکرد ترکیبی، چیزی است که این سیستم را به یک درمان جدید امیدوارکننده برای کل بیماری‌های خودایمنی تبدیل می‌کند.

یکی از موانع اصلی در ایجاد یک داروی خوراکی موفق برای دیابت، این است که این دارو در سیستم گوارشی بیمار تجزیه می شود. با این حال، این نانوذره از انسولین محافظت می کند و آن را به محل پانکراس می برد، جایی که دارو را تخلیه می کند.

با این حال، این نانوذرات چیزی بیش از یک وسیله ی تحویل دهنده ی دارو است. این نانوذرات از یک اسید اورسودوکسی کولیک پلیمریزه شده، که یک اسید صفراوی است، ساخته شده است. در شکل طبیعی تر خود به عنوان یک مونومر، از آن برای ساخت داروهایی برای حل کردن سنگ کیسه صفرا و سنگ کبد استفاده شده است. با این حال، به عنوان یک درمان برای دیابت بسیار موثر نبوده است. اما تیم تحقیقاتی دکترFahmy ، این اسید صفراوی را پلیمریزه کرد، تا توانایی آن برای اتصال با گیرنده‌های حیاتی برای متابولیسم افزایش یابد و آن را به عنوان درمانی برای دیابت بسیار مؤثرتر ‌کند.

در آزمایش‌ بر روی موش‌ها، این نانوذرات التهاب را معکوس کردند، عملکردهای متابولیکی را بازسازی کردند و بقای آن‌ها را افزایش دادند، در حالی که این محموله‌ از نانوذرات، سطح انسولین را بازیابی کردند.

دکتر فهمی گفت: "بنابراین شما در واقع در حال معالجه ی بیماری هستید، در حالی که سطح انسولین را به طور همزمان حفظ می کنید."

این سیستم تحویل دارو، همچنین مبنایی برای شرکت بیوتکنولوژی Toralgen، است که دکتر فهمی یکی از بنیانگذاران آن است.

دکتر فهمی گفت: پتانسیل این رویکرد برای درمان دیابت و همچنین سایر بیماری ها بسیار زیاد است. من امیدوارم که این پیشرفت فنی در توسعه ی راه حل های فوری، برای چالش های فعلی خود ایمنی، سرطان، آلرژی ها و عفونت ها به کار گرفته شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-drug-duty-diabetes.html